Ar Bobl (1904 - 1914)

Le journal de Taldir Jaffrennou: "le Peuple"

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14/08/2023

 

Cette page a été complétée le 7 novembre 2014, le 1er décembre 2018, les  5 et 28 janvier 2019

 

 

1- Ce qui est, malheureusement ou heureusement, intangible

a) le Bien et le Mal

 

« Ar Gann –

Daou sort spered a zo oc’h en emgann : spered an denvalijen dre an dizurz ha spered an sklerijen dre an urz. Al leoriou koz a hanv c’hoaz an daou spered-ze, an Droug hag an Vad, an Ael hag an Diaoul. “Peorien ha pinvidigien a vo bepred”  a lavare Jezuz Krist gant gwirionez. Tud o ren ha tud renet a vezo ive eveljust . F.J.”

  « La bataille –

Deux sortes d’attitudes d’esprit sont aux prises : l’esprit des ténèbres, qui se manifeste par le désordre, l’esprit de lumière, source d’ordre. Les livres anciens les appellent encore le Mal et le Bien, l’ange et le diable. « Il y aura toujours des pauvres et des riches, disait à juste raison  Jésus Christ. De même, il y aura des gouvernants et des gouvernés ».

Ar Bobl, n° 307, 12 novembre 1910

Traduction: Jean Yves Michel, octobre 2012

 

 

 A la la dichotomie Bien / Mal répondent les oppositions Ordre / Révolution, Riches / Pauvres, Décideurs / Exécutants...

 

 

« Gwen ! Ru a zinifi Tan, Gwad, Disurz, Kaillar : a-dreuz d’al liou Ru na weler mann a-bed ! Gwen a zinifi Heol, Sklerijen, Peoc’h, Sioulder [..] Banniel Breiz-Izel a oa gwen »- Job ar Mene

«Blanc !  Rouge signifie Feu, Sang, Guerre, Désordre, Fange : la couleur rouge rend aveugle. Blanc signifie Soleil, Lumière, Paix, Tranquillité […] La bannière de Basse-Bretagne était blanche  - Job ar Mene »

Ar Bobl, n° 220, 13 mars 1909

Traduction: Jean Yves Michel, novembre 2012

 

 Job ar Méné est un des nombreux pseudonymes utilisés par  François Jaffrennou

 

   Le rouge : couleur du bonnet phrygien ou couleur adoptée par les paysans bretons révoltés contre Louis XIV et, pour faire bonne mesure, contre les nobles "abusifs" ?

Le "blanc": couleur du roi, des Chouans, ceux-ci peu nombreux dans le Poher..

La guerre politique entre Républicains et adversaires de la Gueuse, quelles que soient les nuances des uns ou des autres, est encore présente dans les esprits des électeurs du Poher


b)  la dispute érigée en institution

 

« Da Botred Plonevez-ar-Faou, son gant Aotrou Ar C’hoquil, konsailler arondisamant                      

 Brema pevar bloaz varnugent

 E Plonevez oa diskrougn-dent

 Etre potred an drapo gwenn

 Ha mignoned ar maër Gueguen

 Ar re genta ‘n em zastumet

 En dro d’an aotrou koz Kerret

 N’oa c’hoant da roï lam, mar kredet,

 Ama, d’ar Republikaned.

 Ar re-man, potred vad bepred

 Nerzus, dispont ha kounaret

 A lakaz Kerret da derc’hel

 D’an daoulamm-ru, hep dale pell.

 Ar paourkez den oa pistiget

 Blonset e gein, e zorn falstret ;

 Na neuz ket bet c’hoant goudeze

 Da klask moueziou ba’  Ploneve.

 Ar Republik zo eur vam vad               

 Ar gwella zo dirag lagad                     

 Pa zispign he oll gwenneien                 

 Evit ezomou ar c’houerien

 Diwalomp ive da heulia

 Ar pennou-bervet peurvia

 Pere war lec’h an drapo ru

 Lakfe an tan er vro  dustu » 

Aux gars de Plonévez-du-Faou, une chanson écrite par Mr Coquil, conseiller d'arrondissement

 

Il y a maintenant 24 ans, il y eut à Plonévez une belle bagarre  entre les « Blancs » et les partisans du maire Gueguen.

Les premiers, rassemblés autour du vieux Kerret voulaient, je le crois fermement,  jeter à terre les Républicains.

Ces derniers, forts, sans peur et rendus furieux, renversèrent Kerret sans perdre de temps.

Le pauvre était courbattu, son dos meurtri, ses mains écrasées. Il n’avait pas envie, après ce traitement, de chercher des voix à Plonévez. 

La République est une bonne mère, la meilleure qu’on puisse voir quand elle dépense tous ses sous pour nous, paysans.

Gardons-nous de suivre la plupart des têtes chaudes, parce que, derrière le drapeau rouge, ils mettraient immédiatement le feu dans le pays »

Ar Bobl, n°443, 14 juin 1913

Traduction: Jean Yves Michel, octobre 2012

 

 Le conseiller d’arrondissement et conseiller municipal châteauneuvien Le Coquil, républicain modéré mais ferme , écrit une chanson destinée à célébrer l’arrivée du chemin de fer et l’installation de la  première ligne téléphonique dans son canton.

 

   Entre les Blancs, soupçonnés de vouloir rétablir l’Ancien Régime, ce qui sous-entend la dîme, les droits « féodaux », et les Rouges, qui veulent abolir la propriété privée par la terreur, il existe une République modérée et généreuse (subventions pour les routes, la construction d’écoles primaires, l’organisation de comices agricoles, distribution de « rubans », c’est-à-dire de décorations).

 

Au total, trois camps politiques. Mais il arrive que l'un d'entre eux se fracture et que deux candidats s'en réclamant se déchirent... C'est là un cas de figure appelé à être reproduit moultes fois...



c) L’incapacité de la politique à résoudre les problèmes


«   Ar bloaz koz hag ar bloaz nevez  -

       « Ar bloaz 1904 a zo komanset gant ar politik ; sethu votadek miz maë barz ar parreziou […] Diou arme renket mad, gant o c’hefou, gant o zerjanted, gant o zoudarded simpl. Deuz eun tu zo bonedou ru gantê. Ar re-ma eo ar Vretoned gwerzet da Gombik koz, potred o eiz real bemde, ar  re a lavar n’eus ken Doue na Diaoul, Mad na Fall, Mest na Mevel hag ar ra bec’h da zismantr ha da zidamfoëltri an ti…  ; mez deuz an tu all ema ar re zo bonedou gwen gantê. Ar re-ma a zalc’h mad ive […] n’a deuz beb sort zo anezho bourc’hizien ha perchennou-douar, noblanz ha beleien, labourerien-douar gouest ha micherourien fur.

 Taoliou zo deuz an daou tu […] Echu ar Gann, an traou n’eont na matoc’h na falloc’h. Vel en amzer tremenet, Memez tra, memez tra !  F. Jaffrennou, »

« L’année 1904 a commencé par la politique ; c’est ainsi que l’on a voté en mai pour les municipales. Deux armées bien rangées, avec leurs chefs, leurs sergents, leurs simples soldats. D’un côté, les bonnets rouges ; ceux-là sont les Bretons vendus au Petit Père Combes, les gens à deux francs par jour, qui affirment qu’il n’y a ni Dieu ni Diable, ni Bien ni Mal, ni patron ni employé et ne rêvent que de dévaster la maison. Mais de l’autre côté, les bonnets blancs qui tiennent pour vrai qu’on trouve toutes sortes de gens parmi les bourgeois et les propriétaires terriens, les nobles et les prêtres, les laboureurs capables et les ouvriers sages.

   Les coups pleuvent des deux côtés, mais après le combat, les choses ne vont ni mieux ni plus mal. Comme jadis, rien de changé »

Ar Bobl, n° 15, 31 décembre 1904 
Traduction: Jean Yves Michel, octobre 2012

 

  Taldir fustige la gauche, taxée d’anticléricalisme, d’athéisme, d’amoralité et de libertinage, d’anarchisme (« Ni Dieu ni maître !) : « commençons donc par détruire cette société inepte, et ensuite on verra par quoi la remplacer ». Taldir estime que dans le camp adverse, si tous ne sont pas irréprochables, la plupart sont raisonnables, actifs et compétents.

     Jaffrennou conclut sur une note pessimiste : la politique divise, la politique échoue à résoudre les problèmes

 

    Ce constat n'empêche pas Taldir de se réjouir de l'intangible division des gauches

 

 An aoun

An deiz kenta a viz Maë a zo tremenet, n'eus ket bet  kalz a drouz, al labourerien hag ar micherourien a beb micher a zo en em gountantet da zilaou prezegennou eneb ar vourc'hizien ha da iouc'hal eneb Clémenceau, Briand ha Viviani.

  Clémenceau hen doa great paka gant ar polis an deiz araok, antri benn braz deuz Ti labour ar vicherourien, "Confédération Générale du Travail": Bousquet, Lévy, Delalé. Neubeud deiziou araok, Yvetot, an dispac'her braz, a oa bet laket ive en disheol. Kurius ha fentus eo evelato gwelet Clémenceau ha dreist holl Briand ha Viviani o chench ker buhan tu d'ho c'hrampoezen.

   Hirio ar vinistred-ze a fell dezho an urz. Koulskoude neubeud amzer a zo, Briand ha Vivia ni a brezege e pep lec'h ar freuz hag an dispac'h; Clemenceau e-unan en em glemme abalamour ma veze kaset soudarded evit lakat renj d'ar grevisted; hag an deiz kenta a viz Maë, e lakea var zao e Pariz ar polis hag an arme eneb ar grevisted. Kaout a rea d'ezan marteze en dije bet leac'h da skei var an dispac'herien, d'en em ziskouez evel den a urz, ha da gaout droat goude da anaoudegez vad d'ar vourc'hizien teo ha lard, pere a flerie en ho lerou. En em dromplet eo Clemenceau ! Neuz ket bet a drouz, mez n'eus ket da gredi abalamour da ze en defe lazet an dispac'h [...] An dour sioul eo an douna. Kevredigezh vraz micherourien Franz n'he deus great a drouz ar weac'h-ma rag en em santout  a ra krenv awalc'h, gouzout a ra n'he deus ket ezom d'ober dispac'h ebarz ar ruiou evit noazout d'ar vourc'hizien, awalc'h vo d'ezo en em lakat e grev. An 1200 labourer var an Tan luc'h e Pariz o deuz diskouezet sklear peseurt galloud o deuz; n'o deuz ket ezom d'ober freuz, awalc'h eo bet d'ezo chom heb labourat evit beuza Pariz en denvalijen e-pad eun deiz hag euz nozvezh ha miret dre-ze deuz ar c'hazetennou, an hostaliriou, an teatrou, ar c'hafeou ha meur a dra all, ali dont en dro ha d'ober o gounidegez. Pa en en em gavo an deiz-se, ha ne ket ker pell marteze ha ma kreder, Clemenceau hag e glik a c'hello skigna e ruiou Pariz o zoudarded ken var droad ha var loan, lakat a c'hella ma kar  ar c'hanoliou da   ruill a dreuz ruiou Pariz en eur greda sponta ar bobl.. Ze ne rei netra a eneb an dud-ze hag o devo  miret euz ar trainiou dont en dro, lac'het ar goulou, etc.. en eur ger distrujet peb kemverz en eur chomet heb labourat.

  Na fuzulier ha na laker ket er prizon tud na reont netra nemet chom da chana.

Ho kentelliou, Clemenceau, Briand, Viviani, n'int ket kouezet e skouarn tud bouzar, ne reont hirio nemed klask seveni ar pez ho peuz prezeget d'ezo. Deuz petra eta en em glemit-hu ? Lavaret o peuz d'ar bobl oa roue ha mestr; maget ho peuz dre ho komzou an holl ioulou deuz e galon hag e spered, lakeat ho peuz da lugerni dirag e zaoulagad ar binvidigez hag ar blijaderiou, ha brema pa fell d'ezan kaout ha gousto pe e gousto ar pez ho peuz prometat, c'houi a respont en eur lakat anezan er prizoun.

   Gwir eo d'ar mare ma prezegec'h d'ar bobl, ma poulzec'h anezan evel eur c'hi var ar ar vourc'hizien, n'oac'h ket ministred. Aboue m'o peuz gellet paka eur gador a vinistr ha la lakat ho kountel e plad an aman, c'houi peuz dustu troet kein d'ho mignoned koz. Aoun ho peuz, kredapl braz, ne vec'h diskaret d'ho tro, red eo d'eoc'h tremen dioc'h ar vourc'hizien radikaled a zo er Gambr hag a gren dirag an dispac'h o deuz dichadennet o-hunan. Echu eo an amzer ma c'hellet kountanti ar dispac'herien en eur deuter d'ezan eur belek, eur manac'h pe eur seurez. Ho kazetennou a glask c'hoaz dihuna bep an amzer ar gasoni eneb ar zaeou du, mez na zelaouer mui kement-se.

  Dre ar ruiou  a vicherourien a dremen brema en eur iouc'hal : "D'an traon ar vourc'hizien, d'an traon Clémenceau, Briand, Viviani"; tromplet meur a weac'h gant ho komzou flour, ne fell mui d'ezo e rafec'h goab outo. Viviani a lac'h, emezan, en eun taol, ar stered en oabl. Labourerien et micherourien an Elektrisite e Pariz evit bale var e roudou o lak ar gear en denvalijen.

Briand a brezege d'ar zoudarded brema zeuz daou pe tri bloaz, tenna var o chefou ma koumander d'ezo tenna var an dispac'herien; Briand a zo ministr hirio, hag Yvetot ha Bousquet, pere n'o deuz great nemet prezeg ar memez tra, a zo er prizon. Ho ! Henvelidigez, petra deuez da veza ?. Lod a zo en enoriou hag ar c'hargou uhel, ha lod all er prizoun. Dioc'h ma hader ec'h eoster, Clémenceau, Briand ha Viviani, losket ho peuz an avel da ziroll, hirio ho peuz aoun na vec'h skubet gantan.

Jaurès, an deiziou-ma, a zisklerie en eur artikl deuz ar gazeten e oa mezus gwelet, Briand ha Viviani oc'h ober ar pez a reont: re bell emezan int chomet evit o enor e kompagnunez Clémenceau.

   Gustave Hervé "eur Breton ginnidik deuz Brest, bet mestr-sjol var an istor e skolach" Lesneven", an dispac'her braz hag a zo gant Jaurès e penn ar sosialisted, a skrive neuz ket pell eun artikl hag a gomanse dre ar geriou-ma: "Dan traon ar Republik"; da lavaret eo d'an traon ar vourc'hizien-ze en eme vag divar goust ar bobl en eur goab outan. An holl draou-ma a zigas da sonj d'in deuz ar pez a dremene brema zeuz 114 vloaz er Gonvansion.

  D'ar mare-ze ive ar Girondined a gave d'ezo oant ar vistri muia karet gant ar bobl, ar gambr a oa a du ganto evel ma hirio gant Clémenceau. Vergniaud, Barbaroux, Pétion a dale evel gouiziegez Clemenceau hag e vignoned.

Neubeud amzer goude, Marat, Maillard hag e vanden lakipoted a zaole d'an traon hag o chase d'ar c'hillotin.

 Varc'hoaz ive marteze, ar revolusionerien skuiz o c'hedal keit all ar promesaou great d'ezo, a zaillo var ar Gambr hag a skubo an dromplerien-ze.

  Petra bennag en em gavo an amzer da zont, amzer marteze tostosc'h eget na greder, dalc'homp sonj atao, omp Bretoned, ha gwezomp ober hor chenchamanchou heb sikour an glabouserien hag an estren

Pagan

 La peur

Le premier mai dernier fut très calme, les travailleurs et ouvriers de tous métiers s'étant contenté d'écouter des discours hostiles à la bourgeoisie et de huer les noms de Clémenceau, Briand et Viviani.


   La police de Clémenceau s'était déjà emparée la veille des trois meneurs de la CGT: Bousquet, Lévy, Delalé. Quelques jours auparavant, Yvetot, le révolutionnaire acharné, avait été mis lui aussi à l'ombre. C'est curieux et comique de constater que Clémenceau et surtout Briand et Viviani ont si vite retourné leurs vestes.

  

Aujourd'hui, ces ministres sont partisans de l'ordre. Pourtant, il y a peu, Briand et Viviani prêchaient partout destructions et révolution; Clémenceau lui-même se plaignait de l'utilisation de soldats contre les grévistes. Et le premier mai, il  a lancé la police et l'armée contre les grévistes. Il a saisi l'occasion de réprimer les révolutionnaires afin d'apparaître comme un homme d'ordre qui s'est acquis la reconnaissance des bourgeois gros et gras pris de coliques odorantes.

    Clémenceau se trompe ! Il n'y a pas eu de remue-ménage bruyant, mais il ne faut pas croire que cela signifie la mort de l'esprit révolutionnaire [...] L'eau silencieuse est la plus profonde. Les grands syndicats ouvriers français n'ont pas appelé à manifester cette fois, car, lorsqu'ils se sentent assez forts, ils savent qu'ils n'ont pas besoin de déclencher la révolution par les rues pour nuire à la bourgeoisie, il leur suffira d'inciter à la grève.. Les 1200 ouvriers électriciens de la Ville de Paris ont démontré clairement de quel pouvoir ils disposaient.

    Il n'est point besoin de détruire, il leur suffit de cesser le travail pour plonger Paris dans l'obscurité un jour et une nuit durant et empêcher ainsi les journaux, les hôtels, les théâtres, les cafés et bien d'autres de fonctionner et de gagner de l'argent.

     Quand viendra ce jour-là, et je crois que nous n'en sommes peut-être pas très éloignés, Clémenceau et sa clique pourront remplir les rues de Paris de soldats d'infanterie et de cavalerie, enjoindre aux canonniers de parcourir ces artères, croyant ainsi effrayer le peuple. Cela sera inefficace et empêchera les trains de circuler, les reverbères d'éclairer les rues, dans une ville détruite où aucune boutique ne pourra ouvrir.

 

    Ne fusillez ni n'emprisonnez les gens qui ne font rien d'autre que de cesser de travailler.

  Vos leçons, Clémenceau, Briand, Viviani, ne sont pas tombées  dans les oreilles de sourds, qui, aujourd'hui, ne cherchent qu'à accomplir ce que vous prêchiez autrefois. De quoi vous plaignez-vous ?

      Vous avez affirmé au peuple qu'il était le roi, le maître. Vous avez suscité, par vos paroles, un mouvement de protestation venu des coeurs et des cerveaux.

     Vous avez fait miroiter devant les yeux du peuple la richesse et les plaisirs et maintenant qu'il veut coûte que coûte ce que vous lui avez promis, vous lui répondez en le jetant en geôle. Il est vrai que lorsque vous catéchisiez le peuple et le poussiez à mordre les bourgeois, vous n'étiez pas encore ministres.

 

     Depuis que vous avez réussi à vous procurer des maroquins et trouvé une place pour votre couteau sur l'"assiette au beurre", vous avez tourné le dos à vos amis de longue date. Vous avez vraisemblablement peur d'être écartés à votre tour, vous les bourgeois radicaux de la Chambre des députés et vous tremblez à l'idée d'une révolution dont vous avez semé l'idée. 

     Le temps où vous pouviez donner satisfaction aux révolutionnaires en leur jetant en pâture un prêtre, un moine, une religieuse, est terminé. Vos journaux cherchent encore à tout moment à réveiller la haine des habits noirs, mais ils ne sont plus entendus.

      Par les rues, les ouvriers défilent aujourd'hui en criant: "A bas les bourgeois, à bas Clémenceau, Briand, Viviani"; ils ne veulent pas que vous vous moquiez d'eux une fois encore par vos propos trompeurs. Viviani prétendait effacer les étoiles du ciel. Les salariés de l'électricité de Paris, marchant sur ses traces, ont plongé la ville dans l'obscurité. Briand enjoignait aux soldats il y a deux ou trois ans de tirer sur leurs officiers s'ils leur ordonnaient de tirer sur les révolutionnaires. Briand est ministre aujourd'hui et Yvetot et Bousquet, qui n'ont fait que prêcher la même chose, sont en prison.

      L'égalité, où est-elle dans tout cela ? Les uns ont droit aux honneurs et aux hautes fonctions et les autres sont en geôle. Bien que vous ayez fait carrière, Clémenceau, Briand et Viviani, vous avez laissé le vent se déchaîner et aujourd'hui vous avez peur qu'il ne vous balaie.

       Ces jours-ci, Jaurès explique, dans un article de journal, que le comportement honteux de Briand et Viviani vient de ceci: ils sont, dit-il, restés, trop longtemps pour leur honneur, en compagnie de Clémenceau.

        Gustave Hervé, "un Breton originaire de Brest, ancien professeur d'histoire au collège de Lesneven", un révolutionnaire convaincu, un des dirigeants, avec Jaurès, des socialistes, écrit il a peu un article qui commence par ces mots: "A bas la République !".

     Ce qui revient à dire "à bas ces bourgeois-là" qui se moquent d'un peuple qui  a payé leur ascension.

    Toutes ces réflexions me conduisent à songer qu'il y a cent quatorze ans, la Convention gouvernait la France. A cette époque aussi, Les Girondins  prétendaient être les dirigeants les plus populaires et l'Assemblée les soutenait comme aujourd'hui la Chambre des députés soutient Clémenceau. Vergniaud, Barbaroux, Pétion régnaient, comme aujourd'hui Clémenceau et sa coterie.

      L'instant d'après, Marat, Maillard et leur bande de vauriens les renversèrent et les guillotinèrent. Demain aussi peut-être, les révolutionnaires, lassés d'attendre la réalisation de toutes les promesses à eux faites, feront irruption à la Chambre et balaieront ces hypocrites.

Que se passera-t-il, à l'avenir, dans une époque peut-être plus proche que d'aucuns le croient? Restons Bretons et appliquons-nous à mener à bien nos réformes, sans bavardage et hors la présence d'étrangers.

Pagan

 Ar Bobl, n° 137, 11 mai 1907
 Traduction: Jean Yves Michel, novembre 2014

 

Et Taldir d'approuver, en 1913, l'évolution vers la droite de la République

 

En eur pleg-hent

   Ar Republik a zo arru heb arvar en eur pleg-hent diez da dremenn, seul diesoc'h evithi, ma 'z eo kelc'hiet gant enebourien dibardon an diavaez, prest da lampat war Franz ha  gant enebourien diabarz e ma ar gwasa rumm anezo, piou a gredfe, en tu klei.

   Eur c'hoste fentus euz ar pez a dremenn hirio en Franz, eo gwelet an tu diou oc'h ober ar peoc'h gant ar Republik, evid unani ganthi da greski an arme ha da zikour anezhi da zerc'hel penn d'an Alamagn.

   Petra zo dindan kement-ze ? Pe ar re euz an tu diou a zo deut republikaned, pe ar Republik a zo deut da gemer stum ar rouantelez ? Kentoc'h a ve ar rezon-ma, rag pesort kemm a zo etre ar republik a hirio ha n'euz fors pesort gouarnamant roue pe impalaër ?

     Sellet mad, ha pa gevfet hini abed nemed hano ha marteze c'hoaz eur restad enebourien deuz ar relijion romen mez a ia var neubeutaat bemdez.

   Ar republik, koulz ha n'euz fors pesort gouarnamant, a zo bet great gant ar bobl. Ar c'henta roue bet savet var an daes a oa bet savet gant e soudarded. An Impalaër Napoléon a oa difluket deuz vi an Dispac'h. An IIIed Republik a zo ganet deuz ar Gommun.

   Mez pa ve arru ar c'houarnamantchou eun tam oad d'ê, e krog ezom arc'hant ennê hag e ve red mad d'ê kaout rekours adarre d'ar re ema ialc'hadou etre o douarn. Ar re-ma -ar finanserien vraz- eo a ren war an holl vroiou. Evid difenn ar ialc'h a zo ezom armeiou braz; evid lakaat konvers an uzinou da greski a zo ezom da gaout kalz a soudarded, evid ober kalz a ganoliou, kalz a houarn, kalz a zillad: war ze, n'eus kemm a-bed etre Republik Franz ha rouantelez Bro-Saoz.

   Sethu aze perak re an tu klei pere a zo gante spered gwir an Dispac'h hag ar Reveulzi, na c'houllont ken anzao ar republik evel o c'hrouadur, elec'h re an tu diou n'o deuz poan a-bed oc'h anaout anezi evi eur vignonez. Kement-ze na ve ket lavaret na skrivet aliez; mez meur a-hini a zonj eveldomp var ar poënt-ze [...]

     Seulvui ma ia ar republik, seulvui ma plich d'ar gonservatourien, ha seulvui ma tisplich d'ar c'hroz euz ar bobl izel. Gwir eo da hema n'euz ket voien da chom mignon gwall bell. Hema ne ve ket pell o facha deuz e vadoberien hag o trailla anezan. Evelse ema ar bed.

Un tournant

  La République est sans doute parvenue à un tournant difficile à franchir, d'autant plus malaisé pour elle, qu'elle est menacée par des ennemis extérieurs inaccessibles au pardon, prêts à l'assaillir et des ennemis intérieurs, dont la plus dangereuse frange se situe - qui l'eût cru ? - à gauche.

   Le côté comique de l'évolution actuelle en France est de constater que la droite se réconcilie avec la République afin, de manière convergente, d'accroître les effectifs de l'armée, de manière à l'aider à tenir tête à l'Allemagne.

    Qu'est-ce que cela cache ? Ou bien les gens de droite sont devenus républicains, ou bien la République a pris l'apparence d'une monarchie ? Plutôt cette dernière raison car quelle différence entre la république d'aujourd'hui et un régime royal ou impérial ?

 Observez bien et vous n'en trouverez pas sinon le nom et peut-être un reste d'ennemis ultramontains mais dont le nombre va diminuant chaque jour. La République, autant que n'importe quel régime, est l'oeuvre du peuple. Le premier roi hissé sur le pavois l'a été par ses soldats. L'empereur Napoléon est sorti de la Révolution. La IIIe République est née de la Commune.

  Mais quand les régimes politiques ont pris un peu d'âge, ils ont besoin d'argent et ils trouvent bon d'avoir recours à nouveau à ceux qui détiennent les cordons des bourses. Ce sont eux - les grands financiers- qui dirigent tous les pays. Pour défendre les fortunes, il faut des armées nombreuses; pour que les ventes des usines augmentent, il faut beaucoup de soldats, beaucoup de canons, de munitions, d'uniformes: sur ce point, il n'y a aucune différence entre la République française et le Royaume-Uni de Grande-Bretagne et d'Irlande.

   C'est pourquoi les gens de gauche, qui chérissent l'esprit de sédition et de révolution ne demandent pas à reconnaître la république comme leur créature alors que les gens de droite n'ont plus de remords à la considérer comme une amie. Cela n'a pas été souvent dit ni écrit; mais beaucoup pensent comme nous sur ce point.

      Plus la République évolue, plus elle plaît aux conservateurs et plus elle déplaît mentalement aux classes populaires. Il est certain que ces dernières ne la soutiendront pas très longtemps. Elles se fâcheront de leurs bienfaiteurs sous peu et susciteront des troubles. Ainsi est le monde.

Ar Bobl, 31 mai 1913 Traduction: Jean Yves MICHEL, décembre 2018

 

 

d)  L'éternel impôt


 

Taillou dre holl

   Daoust ha gwechall hon Tadou a baëe taillou evel an deiz a hirio ?

   Hon Tadou koz a baëe da Roue Bro-C'hall taillou hanvet e gallek "Dîme royale" pehini oa evid pehini, talvoudegez an dekved e vadou [...] Eun dra zister oa, pegwir vije gellet her paëa gant greun, bleud...

   C'hoant o peuz loja eun tu bennag ?

Evid kaout doriou ha prenecher, vid ober paper an termen, vid assuri ho ti, vid bale var an hentchou braz, taillou.

   N'em gavout ra ganeoc'h traou vel ar re-ma:

Eun diskleriadur a vuez, eun eksamin, eun diplôm, eun permi de gwerza, dimezi, enterri, heritout pe donezoni: taillou.

   C'hoant delc'her ti a gonverz ho peuz ?

Evit ar patent, vit kaout lizer anaoudegez marc'hadourez vid ar priziou, vit invanti traou nevez, vit depozi ar merk, vit timbra affichou vid an afferiou, vid kaout aur c'hi da zioual euz al laër: taillou.

Mar d'oc'h pinvidik ha c'hoant pourmen deoc'h:

   E paët vid hoc'h arc'hant en ti bank, vid ho kweturien, , ar c'hezek, vid c'hoari war eun billard, vid poultr chasse, vid fumi ho korn butun: taillou.

      Breman taolit evez, prestik vo taillou vid kozeal brezonek.

"Eul Leoniad"

 

"Gwechall n'a oa ket kemen arc'hant e maesk an dud evel hirio hag ar gouarnamantchou n'e doa ket kement a zispignou.

   Ar Budjet a zervich da paëa an deputeed, ar senatourien, an dud en karg, ar fonksionerien ar servichou publik, ar soudarded, an ofisaërien, an dud ar vor, ar retreteed a beb sort, ar sikouriou d'ar re ezommed, an hospitaliou, ar Postou ha Telefonou, ar skoliou primaër, an hentchou vraz, an hentchou-houarn (loden anezo), ar listri a vrezel, ar c'hanoniou da zifenn ar vro, ar Polis, an tiez kear, ar leordier publik, ha kemen a zalc'h eur sosiete war e pilerou.

    An taillou a baër ar sitoän a zistro d'ezan dre eur c'honfort bennag all

   Eur C'hernevad

Des impôts de toute sortes

 

Nos ancêtres payaient-ils autant d'impôts que nous aujourd"hui ?

Nos ancêtres payaient tous au Roi de France un impôt appelé "dîme royale" équivalent à un dixième de la valeur des biens. C'était une chose bien laide, car elle était dûe en grain, farine...

   Veux-tu te faire hôtelier ?

   Pour avoir portes et fenêtres, la rédaction d'un bail, assurer ta maison, emprunter les grandes routes: impôts.

 

  Pour vous procurer les éléments suivants: un certificat de vie, un examen, un diplôme, une autorisation de vente, de mariage, d'enterrement, d'hériter ou de léguer: impôts.

  

Veux-tu tenir un commerce ?

   Pour la patente, le catalogue des prix, une invention, déposer une marque, timbrer les affiches de réclame, disposer d'un chien qui écarte les voleurs: impôts.

 

Si vous êtes riche et que vous voulez vous promener:

Vous paierez pour déposer votre argent dans une banque, pour vos voitures, les chevaux, pour jouer au billard, pour la poudre de chasse, pour fumer votre pipe: impôts.

   

  Maintenant, prêtez-moi attention, sous peu, un impôt frappera qui veut parler breton

     UN LEONARD "

"Jadis, il n'y avait pas autant d'argent en circulation dans la population qu'aujourd'hui et les gouvernements ne faisaient pas autant de dépenses.

   Le budget (actuel), sert à rémunérer les députés, les sénateurs, les hauts fonctionnaires, les employés des services publics, les soldats engagés, les officiers, les marins de la Royale, les retraités de toutes sortes, à alimenter les allocations des gens dans le besoin, au fonctionnement des hôpitaux, des postes et téléphones, des écoles primaires, à la construction des grandes routes, des lignes de chemin de fer (une partie d'entre elles), des navires de guerre, des canons qui défendent le pays, au fonctionnement de la police, à la construction des mairies, des bibliothèques  publiques et à tous les éléments qui tiennent une société debout.

    Les impôts que paie le citoyen lui reviennent sous forme d'un confort multiforme.

   UN CORNOUAILLAIS"

Ar Bobl, 27 juillet 1912  Traduction: Jean Yves MICHEL, janvier 2019


 

e) L'inégalité sociale, nuisible ou féconde selon les mentalités des "acteurs"

 

Ar verourien

Gouel Mikaël hag an Ankou

A zigas kalz a chenchamanchou

Aboue an amzer m'eo deut ar c'hiz kazi dre-holl da baëa e leve d'ar perc'hen ar 29 a viz Gwengolo.

   Paëa Gouel Mikaël a zinifi d'ar merour kez dizamma deuz eul loden deuz an arc'hant touchet gantan pa 'neuz gwerzet e winiz pe e segal, pe eul loen bennag; ober eur boulc'h en e ialc'hik kof-moan, evit moannat anezhan c'hoaz; kleuzi eun toul en e direten hag a vo red mod pe vod stouva anezhan gant poan adarre.

   Touch Gouel-Mikaël a zinifi d'ar perc'hen checha dour d'e vilin da zikour e rod da drei en dro, peurleunia e berrloër araok ober eur skoulm varnezi; ha kas anezi d'ar prez-houarn, skoliata e vugale en skolajou uhel, prena peb tra d'e fallazi, presta da Ian Glasker mar 'neuz c'hoant, en eur gir, ar perc'hen a c'hall kas hardi eur c'houlaouen goar dirag statu an Arc'hel Sant Mikaël.

    Var ar meaz eo e weler mad pebez terzien a grog el labourerien pa zeu an deiz-ze da dostaat.

    Pa oa kouezet an noz en Keraned, merour ha merourez a lakaz o bugale en o gwele; an holl vevelien a oa aet d'ar marchosi pe d'ar c'hraou da gousket. Ar vaouez a zigoraz sioulik ar prez. An ozac'h a grogaz en eun voestr hag a gazaz anezan var an daol.

    Eno a oe kontet an arc'hant. "Pegemend zo 'barz, Ian ?". "Fei, Soaz, arc'hant ma c'hole braz: 200 skoed; arc'hant ma ed: 1000 lur;  blouz segal: 100 skoed; pemp kant fagot: 50 lur, ze a ra daou-vil lur ebarz an ti. Daou c'hant skoed avat am beuz er ti an noter aboue varlene; lakomp a goste Gouel Mikaël 1000 lur. C'hoaz e chom 950 lur ama da grigi gant eur bloaz nevez. Mez treut a vo ar c'hrog kenta, Soaz paour ! N'euz ket an aval memez 'barz ar gwez ! Hag eur mekanik da zigoavenni leaz am boa c'hoant da gaout.... ha lommik a c'hei d'a skol ar bloa-ma. Poan a vo adarre !".

   Ar merour a lakaz en eur mouchouer-godel ru arc'hant "an Aotrou" hag a pez a chomaz a oa klenket brao en deun ar voestr vihan.

    Er c'heid-ze, Aotrou Keraned a oa o c'hoari ar c'hartou gant tri mignon en eur c'hafe braz deuz Pariz. Na rea nemed koll. Hanter-noz a zonaz, an aotrou a zavaz hag e ieaz d'ar gear. "Poent eo d'an Gouel-Mikaël deuz Keraned, Kerblouz, Kerdeil ha Kersaout. Ha mar na zeuont ket en koulz, daonet e vin, e c'hei an hucher d'ezo !"

   Eüruzamant, Ian ha Soaz a oa prest o arc'hant da gas d'ar pabor evel m'ho peuz gwelet bremaïk.

   Peurvuia ar verourien a boaïn ahed ar bloaz evid maga feneanted louz karget a leve hag a dremenn o amzer o frita plijadur er c'heariou braz. Na zonjint er paour keaz merourien-ze nemed eur wech ar bloaz, da Ouël-Mikaël, ha c'hoaz dre ar post e kaser d'ezo o arc'hant ! Na vent gwelet jamez !

    Beza 'zo vat, red eo lavaret, perc'hennou bihan, madelezus e-kenver o merourien, truezus evit o foaniou, leun a aked deuz ezommou ar vereri. Ar re-ze a verit bea meulet. Ar re-ze, pa ve erru Gouël-Mikaël, ne maint ket en gortoz anezan dustu; amzer a ve roët d'ar merour, rag eun tammig a zo en ti, penegwir ar prec'hen e-hunan a labour. Pa zeu  e verour da gas d'ezan billejou a gant lur, ar perc'hen mad-ze a oar reseo anezo vel zo dleet. Gouzout a ra n'eo ket heb poan eo bet dastumet d'ezan ar billejou hag an aour a zo var an daol, ha dre-ze a zoug respet d'e verour, lavarout a ra d'e diegez prienti peb tra ma vo great friko braz ha m'en doa ar merour leiz e gof a-benn ma c'heio d'ar gear. Boued, jistr, gwin, kafe, ne espern netra evid diskuez karantez d'ezan. Daou vignon koz int.

    Ze zo kaoz ar merour a zo pinvidikaet aboue ugent vloaz e ma en Kergounid, hag ar perc'hen a zo kresket e dra ive, rag e zouarou a zo bet gwelaet. Mez biskoaz n'eo fellet d'ar perc'hen-ma divar ar maez uhelaat ar priz-a-feurm var digarez eo gwellaet an douar gant c'houezen e verour.

   Evel ar perc'henner-mad-ze a dleche an holl perc'hennou ober en kenver o merourien. Neuze a vefe kalz neubeutoc'h a gasoni evid an nobl hag ar binvidigien vraz dinatur, neuze ar païzant rekouret e galon gant digemerien respetus, gant sikouriou p'an de ezom, gant komziou mad.

    Mez ni oar holl penoz al loden vuia deuz ar perc'hennou-douar a hast torcha o douarn gant mouchouerou sei pa ve bet dichanset d'ezo digerri an nor da antreal en ti eur merour.

    JAFFRENNOU

 


Les fermiers

La Saint-Michel et la Mort

 Amènent bien des changements 

Depuis longtemps existe l'habitude, à peu près partout, de payer le loyer au propriétaire le 29 septembre.

   Régler la Saint-Michel signifie pour le pauvre fermier se séparer d'une partie de l'argent perçu lorsqu'il a vendu son froment ou son seigle, ou un animal quelconque; entamer le contenu d'une bourse déjà plate afin de l'aplatir encore; creuser un trou dans le contenu de son tiroir et être contraint à l'avenir de le boucher à nouveau, d'une façon ou d'une autre, avec beaucoup de peine.

   Toucher la Saint-Michel signifie pour le propriétaire, tirer de l'eau à son moulin afin de le remettre en fonctionnement, remplir une chaussette avant de la nouer, de la mettre dans un coffre métallique, de scolariser ses enfants à l'Université, d'acheter selon sa fantaisie, de prêter à Jean le Fauché ce qu'il demande, en un mot, le propriétaire peut aller sans crainte mettre un cierge de cire devant la statue de l'archange Saint-Michel.

   A la campagne, on voit bien quelle fièvre s'empare des cultivateurs lorsqu'approche ce jour.

   La nuit tombée, à Keraned, fermier et fermière ont couché leurs enfants; tous les domestiques sont allés dormir dans l'écurie ou la crèche. L'épouse ouvre sans bruit l'armoire. Le mari attrape un boîte et la dépose sur la table.

 Et de compter l'argent. "Combien, Jean ?"- "Ma foi, Françoise, l'argent de mes choux: 200 écus (1), de mon blé: 1000 francs, de la paille de seigle: 100 écus, de 500 fagots: 50 francs, çà fait 2000 francs en tout; cependant, j'avais, depuis l'année dernière, 200 écus chez le notaire. Mettons de côté pour le loyer 1000 francs. Il nous reste encore 950 francs pour commencer la nouvelle année. Mais bien maigre sera le début, ma pauvre Françoise. Il n'y a même plus une pomme dans l'arbre. Et j'avais envie d'une écrémeuse... Et Guillaume entre à l'école cette année. Nous aurons encore du mal !".

Le fermier mit dans un mouchoir de poche rouge l'argent du "Monsieur" et ce qui restait fut soigneusement rangé au fond d'une petite boîte.

   Pendant ce temps, le "Monsieur" de Keraned jouait aux cartes dans un grand café de Paris. Il ne faisait que perdre de l'argent. Minuit sonnait, il se leva et rentra chez lui. "Il est temps d'aller percevoir la Saint-Michel à Keraned (le hameau des grenouilles), à Kerblouz (le hameau de la paille), à Kerdeil (le hameau du fumier) et à Kersaout (le hameau des vaches). Et s'ils ne viennent pas en temps voulu, que je sois damné si je ne m'en vais pas leur crier dessus !".

   Heureusement, Jean et Françoise tenaient leur argent prêt pour le bellâtre aussitôt qu'il ferait son apparition. 

   La plupart des fermiers souffrent toute l'année pour entretenir des sales fainéants  bourrés de revenus, qui passent leur temps à dissiper ces derniers dans les grandes villes. Ces propriétaires ne pensent à leurs infortunés fermiers qu'une fois l'an , à la Saint-Michel, et encore faut-il leur envoyer leur argent par la poste ! On ne les voit jamais !

   Heureusement, il faut le dire,   les petits propriétaires, bienfaisants à l'égard de leurs fermiers, ayant de la compassion pour leurs peines, sont attentifs aux besoins de la métairie. Ceux-là méritent d'être encensés. Ceux-là, lorsque arrive la Saint-Michel, n'exigent pas d'être payés sur le champ. Un délai est accordé au fermier, parce que le propriétaire dispose d'une petite épargne puisqu'il travaille lui-même. Lorsque le fermier vient porter ses billets de cent francs, le bon propriétaire sait le recevoir comme cela se doit. Il sait bien que ce n'est pas sans peine qu'ont été obtenus les billets et l'or répandus sur la table et c'est pour cela qu'il respecte son fermier; il ordonne aux membres de sa maisonnée de préparer un grand fricot de façon que le fermier ait plein le ventre avant de rentrer chez lui . Nourriture, cidre, vin, café, il n'épargne rien afin de lui démontrer sa sympathie. Ils sont amis de longtemps.

     C'est pourquoi le fermier s'enrichit depuis vint années qu'il est à Kergounid et le bien du propriétaire a cru, car ses terres ont été améliorées. Mais jamais ce propriétaire terrien là ne voudrait augmenter le loyer sous le prétexte que son bien a été amendé grâce à la sueur de son fermier.

    Tous les propriétaires devraient imiter ce propriétaire-modèle. Il y aurait alors beaucoup moins de haine à l'égard des nobles et des riches cruels, qui retrouveraient la sympathie des paysans, en leur prodiguant des secours lorsque la nécessité s'en ferait sentir, ainsi que de bonnes paroles.

     Mais nous savons tous que la majeure partie des propriétaires terriens se hâtent de se torcher les mains avec leurs mouchoirs de soie quand il leur arrive d'ouvrir la porte d'un fermier..

   Jaffrennou

Ar Bobl, 16 septembre 1905 Traduction: Jean Yves MICHEL, janvier 2019

(1) un écu vaut 3 francs-or (1905) et environ 1200 euros (2018)







Dernière modification le 28/01/2019

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